נמאס מהכאבים?

בקע סרעפתי הוא מצב שבו איברים מהבטן בולטים אל תוך חלל החזה דרך חור בסרעפת, תופעה המביאה לאי נוחות ולכאבים בגב. בקע סרעפתי ברוב המקרים אינו קשור כלל לכאבי גב. עם זאת, מחקרים עדכניים מראים שחלק מהאנשים עם בקע סרעפתי עלולים לחוות אי נוחות וכאבים בגב כתוצאה מהבקע. הממצא הזה הותיר את החוקרים והרופאים בתמיהה מכיוון שבאופן מסורתי שני המצבים אינם קשורים זה בזה.

למרות שהמנגנון המדויק שמאחורי הקשר שבין בקע סרעפתי לכאבי גב עדיין לא מובן במלואו, החוקרים משערים שהוא קשור לעצבים העוברים דרך הסרעפת אל הגב. כאשר הסרעפת פגומה או חלשה עקב בקע היא עלולה להפעיל לחץ על העצבים האלו ולהוביל לאי נוחות או לכאבים בגב. עם הזמן הכאב יחמיר, בעיקר בזמן פעילות גופנית כאשר הסרעפת עולה ויורדת במהירות. מכיוון שכאבי גב עקב בקע סרעפתי הם כאבים נדירים, יחסית, הם עלולים להיות קשים לאבחון גם בצילומי גב והמטופלים עשויים לחוות תסמינים במשך חודשים ואף שנים לפני קבלת האבחנה הנכונה.

לאחר האבחנה הטיפול בבקע סרעפתי יהיה ברוב המקרים תיקון כירורגי לסגירת החור בסרעפת. אפשר לעשות זאת באמצעות ניתוח פתוח מסורתי או באמצעות טכניקות זעיר פולשניות, בהתאם לחומרת הבקע ולבריאותו הכללית של המטופל. עם זאת, כאשר הבקע קטן ואינו גורם לתסמינים כלשהם ייתכן שלא יהיה צורך בניתוח. במאמר זה נבחן את הגורמים, את התסמינים ואת הטיפולים למצב הנדיר, ולעתים אף מסכן חיים, ונדון בהבדלים שבין הטיפול ברפואה המערבית לבין הטיפול ברפואה הסינית.

 

 מהם הגורמים לבקע סרעפתי?

בקע סרעפתי עלול להיגרם ממגוון גורמים ביניהם פציעות וטראומות בחזה או בבטן, מומים מולדים ואף הריון. הם יכולים להתרחש גם באופן ספונטני ללא סיבה מאובחנת.

בקע סרעפתי מולד

בקע סרעפתי מולד מתרחש כאשר הסרעפת אינה מתפתחת במלואה במהלך ההיריון, גורם המוביל לחור המאפשר נדידת איברים מהבטן אל תוך חלל החזה. סוגים אלו של בקע מאובחנים בדרך כלל זמן קצר לאחר הלידה ודורשים טיפול רפואי מידי.

בקע סרעפתי נרכש

בקע סרעפתי נרכש מתרחש בשלב מאוחר יותר בחיים ויש לו מגוון גורמים כמו טראומה בחזה או בבטן כמו תאונת דרכים או נפילה העלולות לגרום לקרע או לחולשה בסרעפת, ולהביא לבקע. במקרים מסוימים שיעול כרוני או הקאות מרובות עלולים גם להפעיל לחץ על הסרעפת ולגרום לה להיחלש עם הזמן.

מצבים רפואיים מסוימים יכולים להגביר את הסיכון לפתח בקע סרעפתי:

  • השמנת יתר עלולה להפעיל לחץ על הסרעפת ולהגביר את הסיכון לבקע.
  • מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ומצבי נשימה אחרים יכולים גם הם לאמץ את הסרעפת ולגרום לה להיקרע או להיחלש.
  • במקרים נדירים בקע סרעפתי עלול להיגרם כתוצאה מהיריון. כאשר הרחם מתרחבת במהלך ההיריון, היא עלולה להפעיל לחץ על הסרעפת ולגרום לה להיחלש או להיקרע. סוג זה של בקע נפוץ יותר אצל נשים שעברו הריונות מרובי עוברים או שילדו תינוקות גדולים למידותיהן.
  • לבסוף, אורח חיים מסוים עלול להגביר את הסיכון לפתח בקע סרעפתי. עישון, למשל, עלול לפגוע ברקמות הריאות ובחזה ולהחליש את הסרעפת לאורך זמן. הרמה כבדה או פעילות גופנית מאומצת יכולות להפעיל לחץ משמעותי על הסרעפת ולהגביר את הסיכון לקרע או לפתח בקע.

כיצד מאבחנים בקע  סרעפתי?

אבחון בקע סרעפתי הוא אבחון מאתגר מכיוון שהתסמינים עלולים להיות מעורפלים ולא ברורים. עם זאת, בעת לקיחת היסטוריה רפואית מפורטת ובעת ביצוע בדיקה גופנית, יחפש המטפל סימנים לבקע כמו נפיחות או רגישות בבטן או בחזה.

אם יש חשד לבקע, צריך להזמין בדיקות הדמיה כדי לאשר את האבחנה. אפשר להשתמש בצילומי רנטגן, בסריקות CT ובסריקות MRI כדי לשקף את הסרעפת ולזהות בה שינויים. בדיקות אלו יכולות גם לסייע בקביעת גודל ומיקום הבקע, מידע חשוב בעת ההחלטה על תכנית טיפול.

 

מהן אפשרויות הטיפול בבקע סרעפתי?

על הטיפול ברפואה המערבית:

במקרים קלים של בקע סרעפתי הרופאים ימליצו על שינויים באורח החיים כמו ירידה במשקל, הימנעות מהרמת משקל כבד והפסקה מעישון. הם עשויים גם לרשום תרופות לטיפול בסימפטומים כגון כאב, ריפלוקס חומצי וקשיי נשימה.

במקרים חמורים יותר ייתכן שיהיה צורך בניתוח לתיקון הבקע. במהלך הניתוח יבצע המנתח חתך בחזה או בבטן ויתקן את הקרע בסרעפת. במקרים מסוימים, ניתן להשתמש במדבקת רשת כדי לחזק את התיקון ולמנוע בקע עתידי.

לאחר הניתוח תידרש תקופת זמן להתאוששות. בתקופה זו יש להימנע מפעילות מאומצת למשך מספר שבועות. ייתכן שיהיה צורך גם בדיאטה מיוחדת או בנטילת תרופות כדי להקל על הכאבים ולמנוע סיבוכים.

 על הטיפול במרפאת הכאב של אביהו – טיפול באינפרא אדום ובקינזיוטייפ

הטיפול בבקע חמור הוא טיפול כנגד השעון כי אם הבקע יתפתח יהיה צורך בניתוח, לכן אנו נשתמש בכל הכלים הקיימים כדי להשיג שיפור מהיר. מאחר ומדובר בבקע המתרחב עם הזמן, בשלב הראשון חשוב לסגור אותו. לכן נמליץ על הפסקת פעילות גופנית למשך שלושה שבועות. בזמן הזה נספיק לעשות בין שלושה עד חמישה טיפולים, תקופה שבה כבר תהיה לנו ירידה בכאבים ובהיקף הבקע.

אנו מטפלים באינפרא אדום אשר מחדש את סיבי שריר בצורה מהירה ובנוסף נשתמש בקינזיוטייפ. הקינזיוטייפ היא רצועה שמשקלה כמשקל העור וברגע שמניחים אותה על הבקע היא מורידה את הלחץ של העור על הבקע ומפחיתה בצורה מיידית את הדלקת. כאשר הדלקת יורדת, נפח הנוזלים שלוחץ על הבקע יורד גם הוא והמטופל יחוש בהקלה בכאב.

 

 על החשיבות של התערבות כירורגית – האם היא יכולה למנוע סיבוכים?

כאשר מדובר בבקע סרעפתי וכאבי גב, התערבות כירורגית היא לרוב אפשרות הטיפול היעילה ביותר. תיקון כירורגי מומלץ לרוב במקרים בהם הבקע הסרעפתי גדול וגורם לתסמינים או לסיבוכים. הניתוח כולל תיקון הקרע בסרעפת ומיקום מחדש של כל איבר שעלול לפרוץ.

ניתוח יכול לתקן את הסרעפת הקרועה ולמנוע סיבוכים כגון נזק לאיברים או זיהום. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בניתוח גם כדי להקל על כאבי גב ותסמינים אחרים הקשורים לבקע. אחד היתרונות הבולטים של התערבות כירורגית לטיפול בבקע סרעפתי הוא היכולת של הניתוח למנוע התפתחות סיבוכים. כאשר הבקע אינו מטופל הוא עלול לגרום לנזק משמעותי לאיברים בחזה ובבטן, לרבות בקיבה, במעיים ובכבד, ולמצבים מסכני חיים כגון חסימת מעיים או אלח דם.

ניתוח יכול גם לעזור להקל על כאבי גב ותסמינים אחרים הקשורים בבקע סרעפתי. אם הבקע לוחץ על העצבים בעמוד השדרה, הוא עלול לגרום לכאב, לחוסר תחושה ולעקצוצים בגב ובחלקים אחרים בגוף. על ידי תיקון הבקע, המנתחים יכולים להוריד את הלחץ על העצבים ולהקל על תסמינים אלו. חשוב לזכור, בעוד שניתוח יכול להיות יעיל בטיפול בבקע סרעפתי, הוא אינו חף מסיכונים. כמו בכל הליך כירורגי, גם בניתוח לתיקון בקע סרעפתי קיים סיכון לסיבוכים כמו דימום, זיהום או בעיות הקשורות להרדמה. נוסף על כך, הניתוח דורש זמן התאוששות לא קצר.

 

איך אפשר להקל על הכאב וההחלמה לאחר הניתוח?

לאחר ניתוח לתיקון בקע סרעפתי עלולים להתעורר כאבים ואי נוחות חזקים כחלק מתהליך ההחלמה. עם זאת, יש מספר אסטרטגיות שבהן אפשר להשתמש כדי לנהל את הכאב ולקדם את הריפוי.

תרופות לטיפול בכאב 

  • מנוחה ופעילות מוגבלת – לאחר הניתוח, חשוב לתת לגוף זמן לנוח ולהחלים. סביר להניח שהרופא ימליץ להגביל את הפעילות הגופנית ולהימנע מפעילויות העלולות לאמץ את הסרעפת כמו הרמת משקל כבד או פעילות גופנית מאומצת. ברוב המקרים יידרש המטופל לקחת חופש מהעבודה או ממחויבויות אחרות כדי להבטיח מנוחה מספקת.
  • רפואה סינית – במקרים רבים ניתן להיעזר ברפואה הסינית לטיפול בכאבים. הרפואה הסינית עושה פלאים בטיפול בכאבים מגוונים וביניהם גם כאבי גב ושיקום לאחר ניתוחים. במחקר שנערך בשנת 2016 עולה כי ארבעים אחוזים מהמטופלים שעברו טיפולים ברפואה סינית חזרו לתפקוד מלא לעומת מטופלים שלא עברו טיפולים מסוג זה.
  • אכילה בריאה – תזונה בריאה ומאוזנת היא חלק חשוב מתהליך ההחלמה. הגוף זקוק לחומרים מזינים כדי לרפא ולתקן רקמות באופן עצמאי, ולכן חשוב לאכול הרבה פירות וירקות, חלבונים רזים ודגנים מלאים. נוסף על כך, כדאי להימנע ממזונות או ממשקאות מסוימים העלולים לגרות את מערכת העיכול כמו מזון חריף או חומצי.

 

מהי התחזית ארוכת הטווח עבור אנשים עם בקע סרעפתי?

עבור אנשים שאובחנו עם בקע סרעפתי, התחזית יכולה להיות חיובית עם הטיפול הנכון. התחזית ארוכת הטווח עבור אנשים עם בקע סרעפתי משתנה בהתאם למספר גורמים כמו גודל ומיקום הבקע, גיל ובריאות המטופל, והאם הבקע טופל בזמן או לא. במקרים מסוימים, בקע קטן עלול שלא לגרום לתסמינים או לסיבוכים ולא לדרוש כל טיפול, לעומתו, בקע גדול או חמור יותר עלול להוביל לבעיות בריאות חמורות כאשר הוא אינו מטופל.

סיבוכים של בקע סרעפתי כוללים בין היתר בעיות בדרכי הנשימה, בעיות עיכול ואפילו פגיעה או כשל בתפקוד האיברים. במקרים מסוימים, הבקע עלול לעצור או לחנוק איברים – כלומר, הרקמה או האיבר שפרצו נכלאים מחוץ לחלל הבטן ואספקת הדם אליהם מנותקת. זהו מצב חירום רפואי הדורש התערבות כירורגית דחופה.

 

לסיכום, הטיפול בבקע סרעפתי ברפואה המערבית לעומת הרפואה הסינית

הרפואה הקונבנציונאלית מטפלת בכאבי גב הנגרמים כתוצאה מבקע סרעפתי באמצעות משככי כאבים ובמקרים חמורים יהיה צורך בניתוח.

הרפואה הסינית מציעה דרכי טיפול שאינן פולשניות, דרכים המעודדת את תהליך ההחלמה ואת הריפוי הטבעי של הגוף. באמצעות דיקור ואינפרא אדום ניתן להקל על הכאבים ולהפחית את הדלקת שנוצרה במקום.

הטיפול בדיקור מעודד את הגוף להתחיל בתהליכי השיקום של העצב הפגוע ובכך להפחית את עוצמת הכאב ולאפשר חזרה לשגרת החיים.

השילוב של קינזיוטייפ עם טיפולים אחרים מקצר תהליכים ונותן תוצאה מהירה מאוד וברוב הפעמים נחסך לנו ניתוח מתיש ומסוכן.

המצב של בקע סרעפתי הוא מצב מבלבל המחמיר עם הזמן. במרפאתנו אנו משלבים דיקור סיני ספציפי לבקע סרעפתי, טיפול באינפרא אדום המפחית באופן מידי את הדלקת ואת הנפיחות וטיפול בקינזיוטייפ שמוריד דלקת ומחזיר את סיבי השריר לסגירה.

 

נשמח לעזור ,אביהו (: 

אביהו קוזי

כותב הפוסט - אביהו קוזי
מטפל מוסמך ברפואה סינית

טיפול בעזרת אינפרא אדום ודיקור לבעיות כאב

כואב לכם?

מה אומרים עלינו?